Akustikk i skolelokaler

Dårlig akustikk kan føre til læring tilbakeslag, spesielt for et barn med nedsatt hørsel eller funksjonshemming. En skoles behov varierer like mye som klasseromene. Evnen til å høre godt med minimal etterklang er viktig i et klasserom, men i et bibliotek eller mediasenter kan samme taleforståelighet avlede studentene fra å lese eller studere. Tenk på tre hovedakustiske bekymringer når du designer eller renoverer hvert rom:

 

Bakgrunnsstøy:

Dette bør være så lavt som mulig i et tradisjonelt klasserom for å holde instruktøren fra å måtte snakke høyere for å bli hørt over støyen. Bakgrunnsstøy som er for høyt kan føre til stemmestress for læreren, og elevene kan falle bak akademisk hvis de ikke kan høre, sier Alicia Wagner, konsulent for Acentech.  

 

Etterklangstid:

Denne verdien skal falle mellom 0,5 og 0,8 sekunder, og rommet bør tilpasses for å gi en enda kortere etterklangstid hvis et hørselsskadet barn slår seg til klassen. "Du vil ikke at instruktøren skal føle at de snakker i en sokk," sier Wagner. "Samtidig vil du ikke ha mange refleksjoner som bare holder lyden i rommet og forstyrrer taleforståelighet."  

 

Lydisolasjon:

Lyder som lekker ut i klasserommet fra nærliggende rom er en åpenbar distraksjon. Dører er ofte skyldige her, spesielt fordi skolene sannsynligvis vil favorisere lette dører som er lettere for barn å bruke, i stedet for tunge akustiske dører som blokkerer lyd.  

 

Diagnostisere problemet Hvis studenter eller ansatte klager, er det på tide å gjøre noe med ditt akustiske problem. Å leie inn en profesjonell konsulent er den enkleste og mest effektive måten å komme til roten av lydproblemet.