RESTAURANT OG KANTINE
De dårlige lydforhold mange steder fører dels til dårlige arbeidsforhold for de ansatte og dels til omsetningssvikt. Kunder vil over tid gå til andre steder der de opplever at det er mer behagelig å oppholde seg.
Serveringsteder kan ha mange gjester og praten rundt bordene er ofte hyggelig og avslappet. Med mange gjester blir det likevel mye lyd og til dels også støy dersom de akustiske forholdene ikke er i orden.
Dessverre er det ofte situasjonen og da blir nødvendigvis ikke opplevelsen ikke god selv om maten er perfekt, lokalene pene og med et hyggelig serveringspersonale som yter god service. Når (lyd)situasjonen er slik at 4 personer rundt et bord har problemer å føre en samtale pga støy / høy lyd så er det noe viktig som mangler. Å ha det hyggelig sosialt er gjerne også betinget at det skal være mulig greit å kunne føre en samtale. I alle fall på et spisested.
For mye støy i lokalene vil over tid slite ut de ansatte og det er fare for at «turn over» blant personale kan bli et problem. Dessuten skremmer en vekk gjester som er avhengig av høreapparat. Denne gruppen blir det særskilt tilrettelagt for i skoler og barnehager. Hvorfor ikke på spisesteder også. Det som er bra for denne gruppen er også veldig bra for normalt hørende.
Lyddemping er et forebyggende tiltak for at ikke gjestene skal svikte restauranten i fremtiden. En god (rolig) og behagelig atmosfære er viktig for at gjester skal synes at totalopplevelsen er god
Hvordan gjør vi det?
På restauranter legger vi vekt at lyddempingen skal være så dekorativ som mulig. Best resultat er det når en helst ikke legger merke til de lyddempende/lydabsorberende elementene.
Ulike metoder kan brukes i tillegg til pene hvite standard lydabsorbenter.
- Spiler i vegg og eller tak (lyddempingen er skjult bak)
- Lyddempende bilder
- Perforert lakkert stål eller aluminium (lyddempingen er skjult bak)
- Lyddempende vegger kledd med eks tekstil
- Fargede absorbenter (svart eller grått tak er ikke uvanlig)
- Sirkelformede absorbenter evt med farge
- Ulike fargemønster på vegg
- Absorbenter under bord
- Spesielle møbler med ekstra gode lyddempende egenskaper
Norsk Standard NS 8175:2012 setter klare grenser for tillatt lydnivå på overnattingssteder og restauranter. Det er vår erfaring at de færreste restauranter, kantiner etc innfrir kravene til norsk standard definert i 2012.
Støy i restauranter, kantiner mm kommer ofte fra ventilasjon, stemmer, fottrinn, diverse tekniske installasjoner og fra kjøkkenet. Til sammen utgjør støykildene ofte et lydnivå godt over det som er akseptabelt og det fører til plager for de som arbeider der og de som kommer som gjester og kunder.
En kombinasjon av lyddempende himling, lyddempende skillevegger, gulvtepper og spesielle lyddempende møbler, bilder og dekorasjoner er mulig å få til «overalt» og i en slik grad at forholdene blir bra for alle.
Referanser