Lyden i en barnehage
Vi tilbyr barnehagene det perfekte lydmiljø. Selv om minstekravene i loven er tilfredsstilt så er det fortsatt noe å gå på før en har det optimalt. Det betyr at også nyere barnehager ofte har forbedrings potensiale som er merkbart. Vi har aldri noen gang opplevd at noen har klaget på at vi har lyddempet for mye. Det er bare deilig og avslappende. Perfekt akustikk gir taletydelighet og bedre kår for pedagogisk virksomhet. Men det må oppleves før en forstår det fullt ut.

Mindre slitasje på voksne og barn er viktig for å gi en bedre fritid når dagen er slutt i barnehagen. Mange barnehageansatte har over tid pådratt seg ulike slitasjeskader i forhold til hørselen og vil ha spesielt utbytte.
Lydnivået i en barnehage kan være like høy som i en fabrikkmaskinhall eller på en pop konsert. Noe av denne lyden er en naturlig og ønsket del av barnehagens virksomhet, for eksempel lyden av sang og lek. Men når lyden er uønsket, snakker vi gjerne om støy eller bråk, og særlig når den kommer i veien for viktige ting som skal prioriteres og kan til og med være skadelig. Støy er skadelig for hørselen. Det er derfor blant andre bygg- og anleggs- arbeidere bruker hørselsvern på jobben. Men hva med de som jobber i barnehage? Målt i desibel bråker skrikende barn verre enn både motorsager og lyden av borring i betong. Mens grensen for arbeidslivets krav om hørselsvern går ved 85 desibel, kan barneskrik måle hele 115 desibel. Det er like høyt som lydnivået på en rockekonsert. Er det rart at en av fire barnehageansatte sliter med hørselsskader? Og hva da med barna?
En sjekkliste for en forelder eller en barnehageansatt/-leder for å kunne evaluere akustikken ved å observere følgende:
Er barnepasset et åpent konsept uten underavdeling i små selvstendige rom?
Denne plassen kan være veldig støyende. Hvis plassen er en åpen plan, er det ett stort område eller er det delt inn i mindre mellomrom avstilt av høye partisjoner eller skjermer? Støy kan fortsatt være et problem.
Hvor mange barn er til stede?
Jo flere barn, jo mer støyende, i de fleste tilfeller.
Hva er de arkitektoniske forholdene til rommet / romene?
Er taket et høyt tak eller er det et akustisk tak? Er vegg- og gulvflatene hardt og akustisk reflekterende? Jo høyere taket er, desto høyere er RT. Hvis det ikke er et akustisk tak, kan støyen være uutholdelig. Noen ganger med et meget høyt akustisk tak, kan RT fortsatt være uakseptabelt, som det kan, hvis veggene og gulvene er hardt opptrådt. En hånd klappe i anlegget kan ofte bestemme hvordan reverberate plassen er. Hvis hånd klaffen høres hult, kan RT i rommet være høyere enn det skal være. Lyden av en klaff på et akseptabelt 0,4-0,5 sekunders RT nivå er omtrent det samme som i en gjennomsnittlig stue med teppe og polstrede møbler.
Kan du høre bakgrunnslyder fra varme- / ventilasjonssystemet eller fra utvendige kilder når plassen er tom?
Hvis du enkelt kan høre disse lydene, kan det hende at rommet ikke overholder ANSIs akustiske standarder. Det anbefalte 35-decibel bakgrunnsstøynivået er nok en gang omtrent på samme nivå som en ubebodd stue.
Hvis anlegget har et kjøkkenområde, er det selvstendig eller er det en del av det større åpne rommet?
Kjøkkenarealer med oppvaskmaskiner kan bidra med støy som er uakseptabelt, som kan servise og bestikk mens de lagres etter måltider eller snacks. Å delta på barnehager eller førskole kan være en viktig mulighet for at et barn får sosiale ferdigheter og samhandler med voksne og andre barn. Arkitekturen til anlegget må være vennlig, komfortabel og støtte god taleforståelighet, læring og disiplin.
Disse egenskapene kan bidra til at barnehagen vil ha en positiv innvirkning på barnet i en viktig utviklingsfase.
Reglene for lyd, etterklangstid og lydisolasjon i norske barnehager og skoler finnes i Norsk Standard 8175. Denne angir blant annet krav til etterklangstid i ulike bruksrom.
I ytterste konsekvens kan barnehagen bli stengt hvis disse forskriftene ikke blir fulgt. Barn opplever mindre stress og lærer bedre i et godt tilrettelagt lydmiljø. Taletydelighet er et begrep som ofte brukes. De ansatte har mindre plager og bedre konsentrasjonsevne i et rom med god akustikk. Trigonor kan legge forholdene til rette for vellykket pedagogisk aktivitet.